Horeca moet flink meer betalen aan Sena

De Sena-rekening die bij veel horecabedrijven is binnengekomen, is fors hoger uitgevallen dan vorig jaar. Sena zegt niet anders te kunnen. De organisatie brengt kosten in rekening voor het gebruik van beeld en geluid in horecazaken.

Met Koninklijk Horeca Nederland (KHN) heeft Sena afspraken gemaakt. De brancheorganisatie betaalt Sena in één keer, zodat de leden niet meer individueel worden aangeslagen. Ondanks de zogeheten lupsum zijn ook de bedragen die KHN de leden factureert hoger dan vorig jaar. Bij de brancheorganisatie aangesloten cafés betalen 225 euro, zaalbedrijven 275 euro en disco’s 990 euro.

SENA is op aanwijzing van het Ministerie van Justitie belast met de uitvoering van de Wet op de naburige rechten. In de praktijk betekent dit onder andere dat SENA vergoedingen incasseert bij de ‘gebruikers’ van muziek. Dit zijn bedrijven, instellingen en organisaties die, op welke manier dan ook, muziek afspelen. SENA betaalt deze vergoedingen door aan de uitvoerende musici en platenproducenten.

Volgens persvoorlichter Anne Servinga van Sena is een verhoging van de tarieven onvermijdelijk. ‘Het was nodig om de bedragen op te trekken om zo meer op een Europees niveau te komen. En waar praten we over? Een kopje koffie per dag. Het is toch heel normaal om te betalen voor een product van iemand anders? Een discotheek in Ierland betaalt hiervoor tonnen per jaar. Dat is echt geen flauwekul’, aldus Servinga in Misset Horeca.

Eigenaar Henk-Jan Blekkenhorst van zalencentrum De Zandstuve in Den Ham zegt geschrokken te zijn van een gepeperde rekening van Sena. ‘Een verhoging ver 265 procent. Vorige jaar betaalde ik nog 154,69 euro, nu 385 euro. Ik ga het gewoon betalen, maar ik vind het wel buitensporig.’