nieuws

Tv-persoonlijkheid Catharine Keyl ambassadrice Gastvrijheidsgilde

Horeca

Het gaat goed met het Gastvrijheidsgilde, zo is vanmorgen op de Horecava gebleken. In ruim één jaar tijd is de club van gastheren en -vrouwen van niets naar vijfhonderd leden gegroeid, Catharine Keyl werpt zich op als ambassadrice van het gastvrijheidsvak, het blad ‘Welkom’ ziet het licht en tijdens een bier/spijsproeverij in samenwerking met het Koksgilde is het zo vol dat serviestekort dreigt.

Het Gastvrijheidsgilde en het Koksgilde hebben op zo’n honderdvijftig belangstellenden gerekend voor de biergerechtenmasterclass. Er staan en zitten er veel meer in de HorecavArena. De bierspijscombinaties van bierpromotor Han Hidalgo vallen goed in de smaak. En met verve verkondigt hij zijn liefde voor het gerstennat. ‘Ik merk het tot mijn grote vreugde aan menukaarten in restaurants en eetcafé’s. Er is steeds vaker een lijst met aanbevolen bieren en het aantal gerechten waarin bier gebruikt is, neemt toe.’ Maar hij brengt ook nuance aan: ‘Ik vind het nooit prettig wanneer ik word gezien als een missionaris of zendeling. Het is niet òf wijn òf bier, maar èn bier èn wijn. Stel gewoon een mooi menu samen waarbij je bier en wijn afwisselt.’

Thérèse Boer, voorzitter van het Gastvrijheidsgilde, heeft ook reden blij te kijken. Ze presenteert vandaag het eerste nummer van het huisblad van het Gastvrijheidsgilde onder de naam ‘Welkom’. Het blad is in stand gekomen in samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland en gaat in een oplage van 22.000 de horeca in. ‘Deze gids draagt bij aan de professionalisering van het Gastvrijheidsgilde’, vertelt Boer. ‘Ons gilde groeit en bloeit en ieder gilde dat groeit en bloeit heeft behoefte aan een eigen magazine.’ Ze benadrukt dat haar vereniging er voor alle lagen van de horeca is. ‘Niet alleen het topsegment, omdat ik daar bij betrokken ben.’

Het uitdragen van gastvrijheid, is inderdaad voor alle lagen van de horeca belangrijk, vindt ook Catharine Keyl. Haar gezicht prijkt op het eerste nummer van ‘Welkom’. ‘De Nederlandse horeca heeft vooral op het gebied van koken grote sprongen voorwaarts gemaakt de afgelopen jaren. Nu is het de beurt aan de gastheren en -vrouwen. Ze moeten weer trots worden op hun vak. Net zoals dat in het buitenland het geval is.’ Gastvrijheid betekent voor Keyl vooral op een ontspannen en vriendelijke wijze gasten tegemoet treden en de gast zo het gevoel geven dat hij echt welkom is.

Paul Fagel, voorzitter van het Koksgilde, is ervan overtuigd dat het Gastvrijheidsgilde goed aan de weg timmert. ‘Twintig jaar geleden kwamen de koks in de belangstelling te staan met de nouvelle cuisine. Toen heb ik al gezegd ‘we hebben een Bocuse nodig voor de bediening’. Die hebben we nu in de persoon van Thérèse.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels