nieuws

Lucas Petit: ‘Social media heeft koude en vluchtige kant

Horeca

In tijden van een sterke opmars van social media en verdere digitalisering, neemt de behoefte aan fysieke contacten in de echte wereld toe. De horeca moet dus vooral een fysiek platform zijn. Dat zegt Lucas Petit, lid van het Landelijk Bestuur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Lucas Petit: ‘Social media heeft koude en vluchtige kant

Petit stelt dat er een andere kant van social media vaak onderbelicht blijft. ‘Het is namelijk allemaal in wezen koud en vluchtig contact. Alle mensen hebben, misschien wel juist hierdoor, steeds vaker behoefte aan fysieke contacten in de echte wereld, contacten waarbij je elkaar in de ogen kunt kijken’, aldus Petit in het ledenblad van KHN.

Volgens Petit ‘pingpongen we ons helemaal suf met social media’ en ‘komen de ballen steeds sneller op ons af’. Petit: ‘We zitten de hele dag achter onze laptop of met onze BlackBerry in de hand. Maar de BlackBerry is een koud ding voor vluchtige boodschappen. Het heeft eigenlijk niets te maken met echt fysiek contact tussen mensen’.

En dus willen mensen, misschien wel meer dan ooit, een time-out nemen, stelt Petit. ‘Wij als horecaondernemers moeten inspelen op de behoefte van onze gast aan Vertraagde Tijd. Het moet in onze bedrijven zo gezellig zijn, dat de gasten helemaal vergeten om hun BlackBerry of mobieltje uit hun broekzak te halen’.

Petit concludeert dat de horeca dus vooral een fysiek platform moet zijn. ‘Een ontspannen maar supergezellige plek. Het betekent voor de horeca ook dat een bepaald soort prikkels misschien achterwege moet blijven in het bedrijfsconcept. De gast die de tijd wil vertragen, heeft geen behoefte aan nog meer beeldschermen met een overvloed aan informatie’.

Reageer op dit artikel