Een van de doelstellingen is een groei van 8 procent meer overnachtingen in 2008 en het bevorderen van het aantal congressen in de stad, zodat Amsterdam weer op de kaart komt in de toptien van internationale congressteden. De hoofdstad staat nu op plaats zeven in de ranglijst van Europese steden.
De koers die het ATCB, de vroegere VVV, voor ogen heeft voor de periode 2005-2008 staat omschreven in het zogeheten Strategisch Marketing- en Communicatieplan (SMCP). Hierin pleit het toerismebureau onder meer voor extra promotie, investeringen in bijvoorbeeld musea en andere toeristische attracties en evenementen en uitbreiding van de hotelcapaciteit. Naast de Hermitage Amsterdam wil het toerismebureau onder meer een uitkijktoren, een watermuseum en een maandelijkse cultuurnacht realiseren.
Bezoekers moeten de komende jaren niet alleen een reden krijgen om naar Amsterdam te reizen, maar ook om regelmatig terug te komen, stelt het ATCB. Daarbij moet hard worden gewerkt aan het imago van de hoofdstad, zowel als cultuurstad, grachtenstad en ontmoetingsstad. Ieder jaar neemt het toerismebureau een thema om de stad te promoten. In 2005 is dat 'Amsterdam, stad aan het water' en in 2006 'Rembrandt 400'. Voor de zakelijke markt richt het ATCB zich op risicospreiding en stabiele markten. Daarnaast wil het meer middelgrote congressen trekken in plaats van een of twee hele grote.
Met name toeristen uit Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en de Verenigde Staten overnachten in Amsterdam. Het toerismebureau wil zich de komende jaren meer gaan richten op landen als Tsjechië, Polen, China en Japan. De eerste twee landen bieden perspectieven, omdat ze net zijn toegetreden tot de Europese Unie en de Chinezen komen sinds kort gemakkelijker aan een visum. Het ATCB verwacht dat het aantal Chinese toeristen zal groeien met 20 tot 30 procent.
Amsterdam gaat verder de komende jaren nauwer samenwerken met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) om de hoofdstad te promoten.
Wilt u het hele rapport inzien? Download het hier in twee delen.
Deel 1
Deel 2