Belangrijke winststijging Heineken

Belangrijke winststijging Heineken

Bierbrouwer Heineken heeft vorig jaar de nettowinst met 18,5 procent zien stijgen tot 761 miljoen euro. De omzet nam in vergelijking met 7,3 procent toe tot 10,8 miljard euro.

Dat blijkt uit de jaarcijfers, die de brouwer woensdag publiceerde. De nettowinst zonder buitengewone posten en afschrijvingen steeg vorig jaar met 7,3 procent tot 840 miljoen euro. De nieuwe bestuursvoorzitter van Heineken Jean-Francois Boxmeer verwacht dat die winstgroei in 2006 niet meer dan 3 tot 7 procent is. Dat komt door hogere energieprijzen en extra marketingkosten voor het landelijk introduceren van light-bier in de Verenigde Staten.

Heineken wil dit jaar opnieuw extra geld steken in marketing en innovaties. In 2005 spendeerde het concern 100 miljoen meer in onder meer de sponsoring van de UEFA Champions League en de introductie van de wegwerptap DraughtKeg. Deze uitgaven zetten druk op de operationele resultaten.

Ook de zwakke dollar speelde Heineken parten, waardoor het bedrijfsresultaat in het voorbije jaar met 6,3 procent daalde tot 1,283 miljard euro. Financiële analisten verwachtten een bedrijfsresultaat van 1,3 miljard euro.

Kostenbeheersing blijft prioriteit. Woensdag liet Heineken weten tot 2008 nog eens ongeveer 200 miljoen euro per jaar te willen besparen. Vooral de vaste kosten moeten omlaag. Heineken neemt in alle regio's maatregelen, waaronder ook op het hoofdkantoor in Amsterdam.

Boxmeer wilde niet zeggen of en hoeveel banen mogelijk op de tocht staan. Hij wilde evenmin ingaan op de sluiting van brouwerijen. In de afgelopen tien jaar zijn al ongeveer dertig fabrieken opgedoekt, waarvan 25 in West-Europa.

In 2005 zette Heineken 118,6 miljoen hectoliter bier af, 5,3 procent meer dan in het voorgaande jaar. Dat is grotendeels te danken aan nieuw verworven bedrijven. Op eigen kracht werd 1,8 procent meer bier verkocht.

Volgens Heineken werd vooral in Zuidoost-Azië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Chili, Argentinië en het Midden-Oosten meer afgezet. In Nederland, Frankrijk en Italië daalde de bierconsumptie. Op de thuismarkt dronken consumenten 1,7 procent minder bier.

Heinekens grootste afzetmarkt is nu Rusland, dankzij de aankoop van brouwerijen in de afgelopen twee jaar. Volgens het bedrijf steeg de bierverkoop aanzienlijk. Heineken heeft een marktaandeel van 14 procent en is daarmee de op twee na grootste brouwer in Rusland.

De Beertender staat inmiddels bij 150.000 gezinnen in huis. De thuistap is nu behalve in Nederland ook verkrijgbaar in Zwitserland en Oostenrijk. In het afgelopen jaar gingen 2,5 miljoen vaatjes over de toonbank in Nederland, aldus Boxmeer.