Biermerk wil cafés verlossen van dure brouwers

Biermerk wil cafés verlossen van dure brouwers

Veel cafés laten zich onnodig uitkleden door de grote bierbouwers. Dat zegt directeur Mark Schneider van het nieuwe biermerk Olm. Uit ongenoegen hiertegen bindt Schneider met het goedkope Olm de strijd aan tegen de grote bierjongens. Al bijna zestig cafés, voornamelijk in het noorden van het land, nemen zijn bier af.

Olm rekent 59 euro per vat van 50 liter, waar de grote merken met prijzen van 80 euro al gauw 33 procent meer vragen. Het grote prijsverschil vormt het speerpunt van het in België gebrouwen ‘doordrinkbiertje’. ‘De grote merken vragen rustig bedragen boven de tachtig euro per fust. Alleen de allergrootste afnemers van Heineken komen door kwantumkortingen in de buurt van onze prijs’, aldus Schneider in De Volkskrant.

Schneider, die tot 2001 als vertegenwoordiger werkte bij Heineken, hekelt vooral de machtspositie van de grote bierbrouwers. ‘De grote brouwerijen doen alles om nieuwkomers buiten de deur te houden.’ Zo binden de grote brouwers horecaondernemers voor lange tijd door panden te verhuren en bij te springen bij de financiering. Door de langjarige bindingen is de biermarkt een echte vechtmarkt geworden.

Het probleem zit hem vooral in de bierleidingen, het tapblad, de koeling en de koolzuurinstallaties. Schneider: ‘Al dat spul wordt vaak aan de ondernemer verstrekt door de brouwer. Als een ander het biercontract wil overnemen, dien je het tapmateriaal tegen nieuwwaarde te kopen. Zelfs als het oude rotzooi is. Het gaat om vele duizenden euro’s per jaar.’

De jonge brouwer Olm zegt op veel plaatsen te worden tegengewerkt door de grote bierjongens Heineken, Interbrew, Grolsch en Bavaria. Schneider wil naar aanleiding van een geschil in Eindhoven een proefproces beginnen om een uitspraak uit te lokken van het Europese Hof van Justitie.

Ondanks de tegenwerking ziet Olm zijn klantenkring groeien tot bijna zestig horecazaken. Volgens Schneider vallen ze vooral voor de prijs. Volgens de Groninger laten veel caféhouders zich onnodig uitkleden door de grote brouwers. De brouwers zelf wijzen bij monde van het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK) juist naar de horecaondernemers. ‘Een glas bier wordt verkocht voor vijf tot zes keer de inkoopprijs. De horeca zou er goed aan doen daar nog eens naar te kijken’, aldus CBK-directeur Teeuwen.

Exacte marktaandelen van bierbrouwers in de horeca zijn niet bekend, zo liet het CBK vorige week desgevraagd weten aan Zibb.nl/horeca. Insiders melden dat het aandeel van marktleider Heineken meer dan 50 procent bedraagt. Dit is inclusief de merken Amstel en Brand. Interbrew heeft een marktaandeel van pakweg 20 procent en Grolsch 18 procent.

Oproep
De redactie is benieuwd naar uw mening over de lancering van het nieuwe biermerk, de verdeling van de huidige marktaandelen en de methodes waarmee bierbrouwers werken.
Hier mailen