Fans van Oranje die dinsdagavond de voetbalwedstrijd Duitsland-Nederland bezochten, moesten bij de kaartjescontrole dan ook massaal de toeters inleveren. Wie dacht hem in zijn tas te kunnen verbergen, liep grote kans hem later bij de veiligheidscontrole kwijt te raken.
Heineken deelde voorafgaand aan de wedstrijd in de vertrekhal van Schiphol aan iedereen die ook maar iets van oranje aan had, een toeter uit. Ook waren er fans die hem zelf bij een doos bier hadden gekocht. Het gevolg was dat de toeters bij de hekken van het stadion in Porto rijendik stonden opgestapeld.
Overigens hoefden de Oranjesupporters niet te wanhopen. Na afloop kregen zij in de straten van Porto direct kans weer een exemplaar te bemachtigen. De plaatselijke jeugd bood ze voor een euro te koop aan.
Heineken vindt dat de Europese voetbalbond UEFA de luidsprekerhoeden niet mag laten innemen. ,,Iemand mag toch ook met een T-shirt van Nike naar een wedstijd waar Adidas de sponsor is'', stelt een woordvoerster. Het bierconcern maakt er verder geen zaak van, maar vindt het vooral jammer voor de klant die er een had aangeschaft.
In totaal heeft het concern 200.000 stuks verkocht en enkele honderden op Schiphol uitgedeeld. ,,We zagen dat het velen toch nog is gelukt er eentje het stadion binnen te smokkelen'', aldus de woordvoerster.