Center Parcs ondergaat facelift

Center Parcs ondergaat facelift

Center Parcs Europe denkt de verloren omzet van vorig jaar terug te winnen door een nieuwe presentatie van zijn vakantieparken. Het bedrijf zal één naam gebruiken voor zijn zestien parken en die onderverdelen in drie categorieën. Hierbij biedt de hoogste klasse het meest complete park.

Dat heeft Center Parcs Europe woensdag laten weten. Vorig jaar behaalde het bedrijf een omzet van 504 miljoen euro, 20 miljoen minder dan in 2003. Bestuursvoorzitter C. Jeannest wijt de daling aan een 'prijsoorlog' tussen rivalen van het bedrijf, de economische tegenwind en concurrentie van goedkope zonvakanties aan de Middellandse Zee.

‘We hebben een beetje genoeg van de Turkse stranden, want wij hebben hier onze eigen stranden’, aldus Jeannest. Om meer mensen daarheen te lokken wil Center Parcs naast de indeling van de parken in klassen, vakantiegangers ook meer sporten, beter vermaak en gezondere maaltijden aanbieden. Zo biedt het bedrijf kinderen computerspellen aan en kunnen volwassenen gaan magneetklimmen en chinees vliegeren.

Om het hoofd boven water te houden snijdt Center Parcs verder in de kosten. In november schrapte het bedrijf 171 banen in Nederland, België en Duitsland. Die komen op de reductie van 135 banen, die Center Parcs begin dit jaar aankondigde. Een kwart van de vertrokken werknemers moest gedwongen het bedrijf verlaten. Hoeveel gedwongen ontslagen onder de tweede golf zullen zitten, is nog niet bekend. De onderneming heeft meer dan 9000 medewerkers.

Center Parcs is sinds 2003 een volledige dochter van het Franse Pierre & Vacances. Dit beursgenoteerde concern nam in 2000 de vakantieparken van Gran Dorado over. Center Parcs doopte die centra in 2003 om tot FreeLife en SeaSpirit, maar nu zullen de parken Center Parcs gaan heten. Het bedrijf stelt dat één op de drie Nederlanders ooit in een van zijn vakantieparken te gast is geweest.