Congresmarkt onder druk door dure hotelkamers

Door prijsstijgingen van sommige hotels in Amsterdam kijken grote congresorganisatoren steeds vaker uit naar andere steden.

Dat zegt Dirk Elzinga, directeur van de RAI Hotel Service. Hij pleit voor de instelling van een overlegplatform dat moet leiden tot een duidelijk overzicht van congressen en evenementen en beschikbare hotelkamers. Deelname aan het overleg door hoteldirecties is hierbij essentieel.Elzinga sprak vorige week op het jaarlijkse symposium van de stad, de Stichting Amsterdam Destinatie, waaraan onder meer vertegenwoordigers uit de reiswereld en de hoofdstedelijke hotelsector deelnamen.
Tijdens het symposium kreeg de gemeente Amsterdam er van verschillende sprekers stevig van langs, zeker waar het de promotie van de stad betreft. In vergelijking met grote steden in het buitenland zijn de inspanningen van het stadsbestuur om Amsterdam te ‘verkopen’ ver beneden de maat. Een stad als Vancouver in Canada bijvoorbeeld besteedt op jaarbasis 12 miljoen dollar aan promotie, Amsterdam heeft een budget van 2 miljoen gulden.
De gemeente zal zich meer als gastheer moeten opstellen voor belangrijke internationale congressen. Het binnenhalen van zo’n congres kan in de wervingsfase best een steuntje gebruiken door bijvoorbeeld een ontvangst in de ambtswoning van de burgemeester, zo opperde één van de sprekers.