Consument bezuinigt op uitgaan en vakantie

Vakantie, uitgaan en luxegoederen. Op deze drie kostenposten beknibbelen Nederlandse consumenten het eerst als hun inkomen daalt. Dat leert het maandag gepubliceerde wekelijkse webmagazine van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In de huidige economische recessie houden Nederlanders hun hand op de knip en gaan ze met de stofkam door hun uitgaven.

Daarnaast stelt het CBS vast dat het lijstje van bezuinigingen in de afgelopen twintig jaar erg is veranderd. In 1982 prijkte de auto nog bovenaan en wilde een op de vier consumenten de wagen kwijt in slechte tijden. In 1993 was nog maar een op de zeven Nederlanders bereid de auto minder te gebruiken of geheel uit hun leven te bannen. Anno 2003 is dat nog maar een op de elf.

Nederlanders zijn onzeker over hun financiële toekomst. Het consumentenvertrouwen is in twintig jaar niet zo laag geweest als op dit moment, constateert het CBS. Daardoor bezuinigen consumenten bij voorkeur op vakanties, uitgaan, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. Als ze nog meer moeten schrappen, overwegen ze om minder te besteden aan de auto, kleding en schoeisel. Voeding, dranken en tabak vormen de hekkensluiter in de bezuinigingsdrang.