Een kortstondig huwelijk

Met enige geheimzinnigheid omhuld kwam twee maanden geleden een fusie tot stand tussen de Britse concerns Compass en Granada. Begin volgend jaar zal het kersverse Granada Compass worden 'ge-defuseerd' om plaats te maken voor Compass Hospitality en Granada Media. Compass Hospitality is dan de grootste food service organisatie ter wereld.

Compass en Granada zijn wel beide Brits, maar het zijn geen gelijksoortige bedrijven. Compass is een honderd procent cateringbedrijf, met tientallen werkmaatschappijen die met elkaar zeven verschillende typen van catering in portefeuille hebben: bedrijfscatering, zorgcatering, schoolcatering, executive dining, vending, sport- en evenementencatering, en leisure catering inclusief travel- en concessiecatering.

Buy-out
Onder leiding van topman Francis Mackay kwam in 1987 uit een buy-out van Grand Metropolitan Compass Group Plc tot stand. Sindsdien is de omzet van Compass gegroeid van 250 miljoen pond sterling toen tot nu bijna vijf miljard pond. Het aantal werknemers steeg van 20.000 in twee landen, naar nu zo’n 190.000 in 75 landen. Bij de buy out van 1987 was ook Gerry Robinson betrokken, de huidige chairman van... juist ja Granada! Robinson en McKay zijn oude maatjes. De Granada Group heeft twee specialisaties, ondergebracht in Granada Restaurants en Granada Media. Het mediabedrijf verdient zijn brood met name in de tv-sector. Granada Restaurants is groot geworden in de Britse hotellerie, wegrestaurants en familierestaurants.

Omgedoopt
In 1993 stapte het bedrijf in de catering, met de overname van Sutcliffe Catering. Granada Restaurants realiseerde op het moment van de fusie een omzet van 1,75 miljard Britse ponden. De totale Granada Group was goed voor een slordige 4,1 miljard pond. Bij de merger met Compass bracht Granada al zijn activiteiten in, dus ook die op het vlak van de media. Granada Compass, zoals het gefuseerde, nieuwe bedrijf heet, is goed voor achttien miljard Britse ponden.Bij de voorgenomen de-merger wordt afscheid genomen van de media-tak van Granada. Die zal dan onder de oude naam Granada Media zelfstandig verder gaan. De hospitality-, food service en cateringtak die nu tijdelijk Granada Compass heet, zal worden omgedoopt in Compass Hospitality. Met alleen al een kwart miljoen medewerkers wordt dat nieuwe paar het absoluut de grootste in zijn soort.

Meningen
De commentaren en meningen rond de huwelijksbewegingen tussen Compass en Granada lopen zeer uiteen. Pierre Bellon, de oprichter en topman van concurrent Sodexho zei tegenover het Britse blad Caterer & Hotelkeeper het volgende: ‘Waarom moet je onze business koppelen aan de hotellerie? Ik zie daar geen synergie in. Wij blijven puur cateraar. Wij willen niet diversificeren.’
En oud-topman Garry Hawkes van Gardner Merchant en later van Sodexho (en nu consultant voor Aramark) in dezelfde Caterer & Hotelkeeper: ‘Mensen vragen om aandacht voor details. Je moet tegenwoordig power hebben op het wereldtoneel. Maar als jouw prak niet te eten is, schiet je wel je doel voorbij. Afgezien daarvan wens ik ze geluk. Als ik 25 jaar jonger was, had ik hetzelfde gedaan.’
Desgevraagd gaf Compass Nederland bij monde van Sebastiaan Parqui, sales development director, aan Catering Magazine het volgende commentaar: ‘De fusie tussen Granada en Compass zorgt voor versterking van de bestaande food service, voor vergroting van de koopkracht en voor het zeker stellen van de positie van wereldleider in onze sector.’