Fletcher start bestbuy horeca group

De Fletcher Hotelgroup initieert de BestBuy Horeca Group; een inkoopcombinatie voor de hele horeca. In de groep zijn 34 leveranciers bijeengebracht waar horecaondernemers tegen 'messcherpe prijzen' kunnen inkopen. Belangrijke BestBuy-leveranciers zijn onder andere Sligro en Grolsch. Horecaondernemers kunnen zich gratis als BestBuy-deelnemer laten inschrijven.

De Fletcher Hotelgroup (negen middenklasse hotels, hoofdkantoor in Vlijmen), het geesteskind van Hotelbon-goeroe Chris Luken en mede-eigenaar Colas van de Valk, heeft een groot aantal leveranciers bijeengebracht om horecaondernemers een zo uitgebreid en voordelig mogelijk inkooppakket te bieden. Volgens algemeen directeur Colas van de Valk van de hotelgroep kunnen deelnemers bij BestBuy-leveranciers terecht voor hun dagelijkse boodschappen, voor bier, frisdrank, koffie en wijn, maar ook voor verzekeringen, afvalverwerking, bestek, porselein, voor beveiliging, automatisering, linnenverhuur en zelfs voor een totale hotelkamerinrichting, die bij BestBuy niet meer dan zevenduizend gulden kost.

Volgens Van de Valk moet een horecaondernemer via de inkoopcombinatie zijn inkoopkosten minstens met een kwart kunnen drukken. Daarnaast levert gebruikmaking van de inkoopservice ook sociaal rendement op. Ondernemers houden méér (privé)tijd over, omdat ze geen tijd meer kwijt zijn met het zoeken naar ‘voordelige’ leveranciers.

Franchise
Het idee voor een inkoopcombinatie ontstond toen Van de Valk bezig was met de renovatie en de reorganisatie van de door Fletchergroep aangekochte hotels. Maar het initiatief is niet uitsluitend bedoeld om de vaderlandse horeca, en straks ook de Belgische (ISPC België is een partner) een lol te doen. De Fletcher Hotelgroup start eind dit jaar namelijk met een franchiseconcept, en Van de Valk wil Fletcher-franchisenemers onder meer met de inkoopservice iets substantieels te bieden hebben.

De BestBuy-organisatie, die onder leiding staat van general manager Guus van Herpen, is inmiddels deelnemers aan het werven. Dat gebeurt via brochures en vakbladadvertenties. Ook stuurt de organisatie colporteurs op pad, die aan de hand van een inkoopboek ondernemers de voordelen van de inkoopservice zullen voorrekenen. Belangrijk voordeel van de BestBuy-methode is volgens Van de Valk dat de deelnemers rechtstreeks bij de leverancier inkopen. Het hoofdkantoor zit daar dus niet tussen en doet ook geen facturering. De deelnemer moet door middel van z’n nummer bij de leverancier aantonen dat hij officieel deelnemer is. De BestBuy-leverancier kan dat controleren aan de hand van de gegevens die hij van het BestBuy-hoofdkantoor heeft ontvangen.

KHN enthousiast
Koninklijk Horeca Nederland (KHN) is enthousiast over het initiatief, getuige een bijdrage van hoofd Markt en Economie van KHN Joop Goossens in de BestBuy-brochure. KHN hamert al enkele jaren op het belang van betere rendementen in de horeca. Het feit dat deelnemers geen bijdrage moeten betalen om van de inkoopcombinatie gebruik te maken, is voor KHN de belangrijkste reden om het initiatief te steunen.

Van de Valk zegt ervan uit te gaan dat deelnemers goed zijn voor de afname van een ‘redelijk volume’. Een kleine friettent ziet hij niet als BestBuy-deelnemer. 'Voor horecazaken met minimaal zeven ton jaaromzet kunnen we iets betekenen.' De organisatie ontvangt een percentage van de BestBuy-omzet van de leveranciers.

BestBuy blijft trouwens continu op zoek naar nieuwe partners. Een creditcardmaatschappij, een telecom- en een energiebedrijf ontbreken nu nog in het leveranciersrijtje. Contracten met leveranciers en deelnemende horercaondernemers worden in eerste instantie voor een jaar gesloten.