FNV maakt kwaliteit leerbedrijven inzichtelijk

FNV maakt kwaliteit leerbedrijven inzichtelijk

FNV Horeca start met het monitoren van de kwaliteit van leerbedrijven in de horeca. Dit doet zij door de 7.600 leerlingen (beroepsbegeleidende leerweg) in de horeca van het huidige schooljaar hun leerbedrijf zeer gedetailleerd te laten beoordelen.

De primaire reden van dit project is om leerlingen tijdens hun opleiding hulp te bieden bij het zoeken naar een goed leerbedrijf dat bij hen past, zodat hun kans op een succesvolle carrière groeit.

Het project is noodzakelijk omdat tijdens de opleiding veel leerlingen de sector verlaten omdat deze niet aan de verwachtingen beantwoordt. FNV Horeca, die medeverantwoordelijk is voor de erkenning van leerbedrijven, wil de ervaringen van de leerlingen tevens gebruiken bij de beoordeling van bestaande leerbedrijven.

Leerbedrijfven zijn essentieel

Ben Francooy, voorzitter van FNV Horeca: ‘Leerbedrijven zijn essentieel voor de vakopleiding van leerlingen in de horeca en kunnen het succes van de bedrijfstak bevorderen. Goed beoordeelde bedrijven willen wij graag positief voor het voetlicht brengen. Met bedrijven die door de leerlingen, onze ogen en oren in de sector, structureel slecht beoordeeld worden gaan wij het gesprek aan om ervoor te zorgen dat dit bedrijf weer op de rails komt.’

Gedetailleerde mening

Alle leerlingen zijn onlangs via hun school opgeroepen om hun leerbedrijf te beoordelen via de website www.leerlingenindehoreca.nl. Op deze website staan alle 8.600 erkende leerbedrijven. De leerlingen wordt gevraagd heel gedetailleerd hun mening te geven over hun tijdelijke arbeidsovereenkomst, inwerkprogramma, begeleiding, rusttijden, compensatie overuren en werkomstandigheden.

De resultaten van deze beoordelingen zijn openbaar. Leerbedrijven die beoordeeld zijn worden door FNV Horeca in de gelegenheid gesteld te reageren op hun beoordeling. Een aantal ROC’s, de opleidingsinstituten voor horecapersoneel, zal de leerbedrijven-beoordeling onderdeel maken van hun lesprogramma.