Franchiseplannen voor Ethiopisch koffiehuis

Franchiseplannen voor Ethiopisch koffiehuis

Het Ethiopisch koffiehuis Buna Bet in Amsterdam slaat aan. De sinds november geopende sociale onderneming loopt prima. Er wordt zelfs gesproken over een nieuwe koffie-hotspot in de hoofdstad. Het zaak loopt zo goed, dat er plannen zijn een franchiseketen te starten.

Buna Bet in de Van Woustraat schenkt en verkoopt uitsluitend Ethiopisch koffie. De zaak wordt gerund door in Nederland wonende Ethiopiërs en biedt werkgelegenheid voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

Diverse subsidies, van onder meer het Gak Instituut en Stichting Doen, ondersteunen de vijf maand oude koffiebar. Maar daar moet verandering inkomen, zo vindt Esther Simao die verantwoordelijk is voor de styling en branding van Buna Bet.

‘Buna Bet is uitdrukkelijk geen welzijnsproject. Ons hoofddoel is om een winstgenerend bedrijf op te zetten, waar verschillende soorten exclusieve Ethiopisch koffie van hoge kwaliteit worden verkocht. Buna Bet is gewoon een plek waar je hele lekkere, misschien wel de lekkerste koffie van de wereld, kunt drinken’, aldus Simao in Trouw.

Het is niet uitgesloten dat het concept binnen afzienbare tijd gegoten wordt in een franchiseformule. Simao: ‘Alles in de zaak is door een ontwerpbureau speciaal voor Buna Bet gemaakt. Het meubilair, het logo, het ontwerp van de verpakking. Een franchisenemer neemt dus het hele concept over’.

Buna Bet speelt in op de trend: consumeren zonder schuldgevoel. Steeds meer mensen willen meewerken aan een betere wereld, maar willen daarvoor geen concessies doen of hun levensstijl veranderen.

Meer weten over koffie? Bekijk hier ons uitgebreide koffiedossier.