Goede zomer, extra omzet

De zomer wil nog niet echt op gang komen qua weer. En dat kan verstrekkende gevolgen hebben voor de omzet bij de cafés. Het verschil tussen goed of slecht zomerweer betekent voor de gemiddelde caféondernemer een afwijking van ruim 25 procent omzet in juli en augustus, zo heeft horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners becijferd.

Een relatief koele zomer betekent een gemiddelde omzet per bedrijf in juli en augustus van €37.661,-. Komt de temperatuur in deze maanden boven de 19°C uit dan komt er al snel €10.000,- aan omzet bij.

Dat een goede zomer invloed heeft op de bestedingen in de horeca is geen nieuwe constatering. Er vindt een verschuiving plaats in omzet van binnen naar buiten en van maaltijden naar dranken. Bovendien betekent mooi weer dat er meer bestedingen buitenshuis worden gedaan. Op basis van de koele junimaand becijfert Van Spronsen dat de zomer van 2004 ‘gemiddeld’ zal uitpakken met een totale omzet bij de drankverstrekkers van €504 miljoen, oftewel €40.915,- per bedrijf.