Groen licht voor Maasboulevard Venlo

Na dertien jaar praten en onderhandelen lijkt de Maasboulevard in Venlo er toch te komen: projectontwikkelaar 3W Vastgoed uit Maastricht en de gemeente Venlo hebben een akkoord bereikt over het prestigieuze bouwplan met horeca, dat ongeveer 140 miljoen euro gaat kosten.

De gemeente Venlo maakte maandag bekend dat 3W de verantwoording zal nemen voor de nieuwbouw van een zuidelijke woontoren met 155 appartementen, 22.000 vierkante meter winkels en horeca, hotel, parkeergarage en uitbreiding van cultureel centrum de Maaspoort. Als de gemeenteraad op 17 december akkoord gaat, kan in oktober volgend jaar met de bouw van de parkeergarage worden begonnen. Begin 2008 moet de nieuwe Maasboulevard, het grootste project ooit in Venlo ontwikkeld, klaar zijn.

Wel heeft 3W twee ontbindende voorwaarden bedongen: voor 1 januari moeten er voor het nieuwe winkelcentrum twee grote winkels gecontracteerd zijn die veel publiek trekken. En de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat moet ook voor januari toestemming verleend hebben voor het bouwen in het winterbed van de Maas.

De gemeente heeft de oude gebouwen langs de Maaskade aan de oostkant van de stad al laten slopen. Momenteel laat de gemeente er archeologisch onderzoek doen. De lelijke achterkant van Venlo is daarmee afgebroken, en op die plaats moet het 'nieuwe gezicht naar de Maas' van Venlo komen, verklaarde wethouder P. Stelder (Ruimtelijke Ordening, CDA) maandag.

Een van de redenen voor sloop en nieuwbouw langs de Maaskade is het bestrijden van de drugsoverlast aan die kant van Venlo, aldus burgemeester J. Schrijen.De oude, inmiddels gesloopte panden, waren veelal in gebruik bij dealers en gebruikers.

Omdat tijdens de bouw grotere risico's bestaan voor overstromingen van de Maas bij hoog water, laat de gemeente een tijdelijke noodkade aanleggen. De kosten daarvan bedragen ongeveer 400.000 euro. Uiteindelijk wordt de westelijke wand van de nieuwe parkeergarage tevens een hoogwaterkering. De voorgenomen aanleg van de Maasboulevard was een zware bevalling. Aanvankelijk zouden twee investeerders het plan dragen, maar die haakten enkele jaren geleden af. Uiteindelijk gaat 3W het volledige risico dragen, ook al is er nog geen van de appartementen in de woontoren verkocht, aldus Stelder.