Grote namen ontbreken op Food Week

Grote namen ontbreken op Food Week

UTRECHT - De grote voedingsmiddelenbedrijven hebben het dit jaar laten afweten op de levensmiddelenvakbeurs Food Week. Waar twee jaar geleden ondernemingen als bierbrouwer Heineken en koffieproducent Douwe Egberts nog aanwezig waren, staan nu vooral veel kleinere ondernemingen.

Een bedrijf als Unilever doet al langer niet meer mee met de vakbeurs. Ook de supermarktketens hebben dit jaar geen eigen stands op de beurs. Twee jaar geleden was CoopCodis het laatste supermarktbedrijf met een eigen stand. Volgens Janneke van Amsterdam van organisator VNU Exhibitions blijven grote bedrijven steeds vaker weg. 'Dat is toch een beetje het gevolg van de prijzenslag', zei ze maandag. Ze kijken goed naar elkaar. Maar ondanks deze ontwikkeling zien wij dat de investeringsdrang bij bedrijven er wel is.'

Samenvoeging
De grote voedingsmiddelenbedrijven hoeven tegenwoordig nog maar zes of zeven gesprekken te voeren om in bijna alle supermarkten te kunnen liggen. Diverse beurzen zijn nu samengevoegd in de Food Week. Buiten de ROKA voor de supermarktwereld is er de Slavakto (slagerijbranche) en VERS (verse producten). De afgelopen jaren is de supermarktvakbeurs steeds iets kleiner geworden.

Well Being
Het thema van dit jaar is 'Well Being' ofwel welzijn. Verder gebruiken de exploitanten de beurs om nieuwe producten te introduceren. Dat varieert van gedroogd fruit dat als gezond snoep naar scholen kan gaan een spray voor het gebruik van olieën in voedingsmiddelen. De vakbeurs duurt tot en met woensdag.