Heffing voor tv-uitzendingen treft horeca

Heffing voor tv-uitzendingen treft horeca

Horecaondernemers kunnen binnenkort weer een rekening verwachten van een auteursrechtenorganisatie. Na Buma/Stemra, SENA en Reprorecht klopt nu VIDEMA aan bij horecagelegenheden. In een brief laat Videma weten tarieven te gaan heffen voor het uitzenden van tv-beelden. De kosten kunnen oplopen tot enkele duizenden euros.

Videma zegt te handelen in opdracht van rechthebbenden, de makers van televisieprogramma’s. Het gaat voor de ‘schakel tussen vertoners en rechthebbenden’ niet alleen om uitzendingen van evenementen zoals voetbalwedstrijden en popconcerten. Ook het gewoon gebruik van de televisie brengt Videma in rekening.

Videma zegt nog niet exact de hoogte van de tarieven te weten, maar laat in rekenvoorbeelden zien dat het flink kan oplopen. Bij vijf uur secundair vertonen van beelden per week met gemiddeld tien kijkers, bedraagt de vergoeding per uur per kijker 0,118 euro. Op jaarbasis betekent dit al gauw meer dan driehonderd euro. Bij doorgifte naar 150 tv-aansluitingen, denk hierbij aan bijvoorbeeld een hotelbedrijf, komt de rekensom uit op 150 x 17,79 euro. Dit betekent een bedrag van 2.668,50 euro per jaar.

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) is woedend en vindt dat het afgelopen moet zijn met het uitmelken van horecabedrijven. ‘We willen niet eens in discussie gaan of de claim wel of niet rechtmatig is’, stelt directeur Jeu Claes in een persbericht. ‘Het moet afgelopen zijn met de horeca als melkkoe te gebruiken voor allerlei vergoedingen. We hadden al Buma/Stemra en SENA, als het ging om muziek in een horecabedrijf. Kortgeleden kwam daar reprorecht bij voor kopieën die je in je bedrijf maakt. En nu dit weer. De koek is op.’

Rogus Bakker van Videma begrijpt niets van de ophef van KHN. ‘Met alle branches hebben we afspraken gemaakt over tarieven voor het uitzenden van tv-beelden. Alleen met KHN liepen de gesprekken, die we zo’n anderhalf jaar gelden zijn gestart, op niets uit. En dat is vreemd. Makers van tv-beelden hebben namelijk gewoon recht op geld, wanneer hun producties worden uitgezonden.’

KHN heeft Videma in een brief verwezen naar bestaande afspraken. Daarbij krijgen rechthebbenden gelden uit inkomsten van horecabedrijven. KHN laat weten onder geen beding mee te werken aan uitbreiding van die groep rechthebbenden. De brancheorganisatie vraagt via de politiek aandacht voor de vele heffingen van auteursrechtorganisaties en de uitbreiding daarvan.