Heineken valt uit wereldtop

Heineken valt uit wereldtop

Brouwer Heineken is buiten de top-100 van de meest waardevolle merken ter wereld gevallen. Vorig jaar bleef de brouwerij nog net binnenboord, met een notering op nummer 100. De lijst bevat dit jaar veel horeca- en cateringgerelateerde merken.

Coca-Cola voert de ranglijst nog steeds aan. Het merk daalde licht in waarde van 67.525 miljoen dollar in 2005 naar 67.000 miljoen dollar dit jaar. McDonald’s moest ook inleveren, van plaats acht naar negen. De waarde van het fastfoodmerk wordt wel hoger ingeschat van 26.014 miljoen dollar in 2005 naar 27.501 miljoen dollar nu.

Creditcardmaatschappij American Express steeg in waarde met 6 procent naar 19.641 miljoen dollar. Het merk bleef wel staan op plaats veertien. Drankmerk Pepsi steeg van de 23ste naar de 22ste plaats met een waarde van 12.690 miljoen dollar.

Koffiespecialist Nescafe uit Zwitserland steeg van 24 naar 23 en biermerk Budweiser daalde van 26 naar 27. Goldman Sachs, via maatschappij Whitehall 2001 betrokken bij de aankoop van Bilderberg Hotes & Resorts, bleef staan op plaats 37.

Ketchupjongen Heinz daalde flink, van plaats 47 naar 54. Het merk leverde tien procent in. Fastfoodketen KFC steeg één plaatje van 61 naar 60 en het Zwitserse Nestlé klom van 66 naar 63. Pizza Hut leverde vijf procent in wat resulteerde in een daling van plaats 63 naar 66.

Het Franse cognacmerk Hennessy is met een opmars bezig. Met twaalf procent groei stijgt het merk van 86 naar 83. Champagnereus Moet & Chandon doet het ook goed. Van 92 naar 87 met een stijging van 9 procent. Koffieketen Starbucks vliegt van 99 naar 91 en wodkamerk Smirnoff daalde aanzienlijk van 88 naar 93.

Bekijk hier de complete, uitgebreide lijst.