Heineken waarschuwt voor sanering cafésector

Heineken waarschuwt voor sanering cafésector

Wanneer cafés Olm of andere budgetbieren gaan aanbieden, is de kans groot dat er een koude sanering plaatsvindt in de cafésector. Dat zegt directeur-horeca Ronald den Elzen van bierbrouwer Heineken in Misset Horeca.

Den Elzen plaats zijn waarschuwing in een interview in de jongste uitgave van het vakblad. ‘Als de Nederlandse horeca massaal Olm of soortgelijke bieren gaat aanbieden, voorzie ik een koude sanering van het aantal cafés. Merken als Olm kunnen zo goedkoop zijn, omdat ze niet durven te investeren in bijvoorbeeld tapinstallaties. Wij wel.’

Van Elzen zegt verder niet bang te zijn voor de opmars van het goedkope biermerk Olm, waarover de laatste weken nogal veel te doen is. ‘Biedt de consument maar de keuze. Ons bier en een goedkoper merk. Wees wel eerlijk. En dan weet ik zeker dat de consument wil betalen voor kwaliteit.’

De 35-jarige Van Elzen meent dat de prijs voor consumenten geen ‘topissue’ is. ‘Het gaat om de toegevoegde waarde die de ondernemer biedt. Wij proberen de ondernemer ervan te overtuigen dat hij aan de voorkant het verschil maakt. De consument is best bereid de prijs voor het biertje te betalen.’

Ronald den Elzen is sinds dit voorjaar de nieuwe directeur ‘horeca’ bij Heineken. Hij treedt daarmee in de voetsporen van Rob van Leendert en Philip de Ridder. Heineken is met een marktaandeel van circa 50 procent de grootste bierbrouwer in de horeca. Dit percentage, afgegeven door insiders, is inclusief de merken Amstel en Brand.

Alle nieuwsberichten gratis in uw mailbox

Headlines horecanieuws gratis op uw website

Terug naar homepage