’Tezamen met de invoering van de euro en het ongunstige economische klimaat zijn de prijsstijgingen wat ongelukkig gevallen’, aldus rendementsonderzoeker F. Meeuwsen van het bedrijfschap Horeca en Catering dinsdag. ‘Consumenten zijn duidelijk behoudend geworden in hun uitgaven en beschouwen uitgaan weer als een luxe.’
De onderzoeker wees erop dat de totale consumptie in Nederland vorig jaar nog wel met ongeveer één procent toenam. ‘Mensen besteden tegenwoordig liever iets meer geld aan voeding en eten thuis dan buiten de deur.’
Het bedrijfschap verwacht dat het afnemend vertrouwen in de economie de ontwikkelingen in de horeca blijft afremmen. ‘Eigenlijk kunnen we dit jaar wel uitgaan van een stagnatie’, stelde Meeuwsen. De inkomsten in de sector zullen alleen stijgen doordat de prijzen volgens de onderzoeker circa 2,5 procent, conform de inflatie, omhoog gaan.
Volgens het bedrijfschap blijft de winstontwikkeling in de horeca zorgwekkend. ‘Die prijsstijgingen waren vorig jaar in onze ogen ook echt broodnodig voor de horecaondernemers’, zei Meeuwsen. In 2001 bleven de rendementen van cafés en restaurants volgens hem met 0,75 procent flink achter op een inflatie van 4,5 procent. ‘Dat hebben we in 2002 proberen te herstellen.’