Hoteles ziet omzet fors toenemen

Het Spaanse hotelconcern NH Hoteles heeft vorig jaar de omzet zien stijgen met ruim 38 procent tot 762 miljoen euro. Het hotelbedrijf, dat in juli 2000 het bekende Amsterdamse Krasnapolsky overnam, heeft dit maandag 4 februari bekendgemaakt.

De forse omzetstijging ten opzichte van 2000 schrijft Hoteles vooral toe aan de inlijving van de Nederlandse groep Krasnapolsky/Golden Tulip en de aankoop in juli 2001 van de Mexicaanse hotelketen Krystal. Van de omzet werd vorig jaar 692 miljoen euro gegenereerd uit de hotelactiviteiten.

In Spanje en Nederland werden bovendien meer hotelkamers verhuurd dan een jaar eerder. De Spaanse hotels waren verantwoordelijk voor 330 miljoen euro omzet; een stijging van bijna zeven procent. De Krasnapolsky-groep draaide 305 miljoen euro omzet, bijna acht procent meer.

De gemiddelde kamerbezetting van de NH-hotels is in 2001 wel iets gedaald (ruim drie procent) tot circa zeventig procent. De hoogste graad van kamerverhuur werden behaald in Amsterdam (84 procent), Barcelona (79 procent), Brussel (72 procent) en Madrid (71 procent). In Spanje echter lag de bezettingsgraad buiten de twee grootste steden van het land een stuk lager; op 67 procent.

Hoteles telde eind 2001 wereldwijd circa 19.100 kamers. Dat is ruim 44 procent meer dan de 13.200 kamers eind 2000. De extra kamers heeft het hotelbedrijf voornamelijk te danken aan de overname van de Krasnapolsky-groep en de Mexicaanse Krystral-keten.