Hotels willen zelf dienst uitmaken op internet

Hotels willen zelf dienst uitmaken op internet

Hotels willen de rol van tussenpersonen op internet beperken om zo meer vat te krijgen op de kamerverhuur via internet. Het marktaandeel van tussenpersonen zoals Weekendjeweg.nl is veel te groot. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau KPMG.

Veel hotels zochten in de moeilijke tijd na 11 september hun toevlucht bij hotelsites als Weekendjeweg.nl, Expedia.nl en Hotels.com. Dit om zo de lege hotelkamers alsnog te vullen. De vergoeding voor deze tussenpersonen bedragen zo’n 10 tot 25 procent per besteding.

In bijna de helft van de gevallen is een internettussenpersoon goedkoper dan het hotel zelf, zo stelt KPMG. Veel consumenten kiezen bewust voor een tussenpersoon, omdat ze het gevoel hebben dat veel hotels geen laagste prijsgarantie afgeven. Slechts bij een vijfde van de boekingen is de prijs aan de balie gelijk aan die op het internet.

Volgens een woordvoerder Boudewijn Tinge van KPMG willen hoteliers deze ontwikkeling doorbreken. Tinge in Het Financieele Dagblad: ‘Er lijkt in de branche een kentering op te treden, waarbij de hotelketens zelf de dienst uitmaken als het om de prijs gaat en niet langer de tussenpersonen’.

Tinge: ‘Nu het economisch voorzichtig weer wat aantrekt en de resultaten van de meeste hotels weer verbeteren, is hun onderhandelingspositie ten opzichte van de tussenpersonen sterker geworden. Grote hotelketens met eigen websites hebben hierdoor meer zeggenschap en zijn zelfs in een positie om hun kamers volledig te ontrekken aan de grote externe websites, waaronder Expedia en Hotels.com’.