IJskoud toetje FNV voor barbecuende politici

Wat doet de FNV aan Balkenende II? "Gaan ze naar het Malieveld of niet?". Opdeze en andere vragen wordt donderdag 26 juni antwoord gegeven. De FNV start op die dag haar campagne. En biedt een ijskoud toetje aan Tweede Kamerleden aan.

Plaats van handeling is het Novotel in De Haagse Passage, tegenover hetBinnenhof. De persconferentie begint om 11.00 uur. Na afloop van de persconferentie zal FNV-voorzitter De Waal tussen 13.00 en14.00 uur op het Plein een ijskoud toetje aanbieden aan publiek en de TweedeKamerleden die even daarvoor hun jaarlijkse barbecue bezochten.

FNV-bestuurder Agnes Jongerius lanceert donderdag de campagne tegen de kabinetsplannen. De vakbeweging richt zich in eerste instantie op het informeren van het publiek. "Mensen moeten weten waarover de kabinetsplannen gaan en welke gevolgen ze hebben", zegt Jongerius. "Het parlement gaat donderdag met vakantie, maar wij werken door. Veel mensen snappen wel dat er bezuinigd moet worden. De economische situatie is slecht en dat heeft stevig beleid nodig. Het is alleen de vraag of ze beseffen dat dat beleid leidt tot een oneerlijke verdeling van de lasten."

Jongerius noemt de groeiende werkloosheid en de verkorte duur van de WW-uitkering, terwijl het CWI geen budget heeft om werklozen om te scholen tot ander werk. "Dat is geheel in tegenspraak met elkaar. De Melkertbanen staan onder druk. Het ziekenfondspakket wordt uitgekleed en mensen moeten zich maar aanvullend verzekeren. Voor degenen met een klein loon of een uitkering pakt dat duur uit. Om nog maar niet te spreken van de gevolgen van maatregelen rondom de huursubsidie, de vut en het prépensioen." Ook in tijden van economische recessie moet het kabinet het 'een beetje beschaafd houden', zegt Jongerius.

Daarom biedt de FNV alternatieven aan die uitgaan van eerlijk delen en solidariteit. Verder worden tijdens de lancering van de campagne slogan en actiematerialen gepresenteerd.