Ikea breidt horeca-activiteiten verder uit

Meubelgigant Ikea werkt aan de uitbreiding van de verkoop van levensmiddelen. Het bedrijf gaat in de toekomst kant-en-klare maaltijden verkopen in de meubelzaken en komt met een eigen foodlijn. 'Het betekent dat klanten mee naar huis kunnen nemen wat ze in de restaurants hebben uitgeprobeerd.

Dat zegt directeur Jan Kjellman van Ikea Foodservice. Het nieuwe beleid wordt wereldwijd uitgerold. Het van oorsprong Zweedse bedrijf heeft twaalf vestigingen in Nederland. Het bedrijf boekt nu wereldwijd een foodomzet van 515 miljoen euro met de restaurants en de kleine winkel met Zweedse levensmiddelen. De totale omzet van Ikea bedraagt 12,8 miljard euro. Volgens de jongste Top 100 van Misset Horeca bedraagt de jaaromzet in ons land 21 miljoen euro.

Het bedrijf hoopt dat één op de drie klanten in de toekomst bij een bezoek aan Ikea ook levensmiddelen meeneemt. De keten trekt jaarlijks 360 miljoen klanten. Voor de nieuwe voedingslijn is Ikea van plan een eigen merklijn te ontwikkelen. Op dit moment zijn vooral de Zweedse balletjes in roomsaus een hardloper in de restaurants van de meubelgigant.