India wil wijnmarkt veroveren

India wil wijnmarkt veroveren

De mogelijkheden om van India een groot wijnland te maken, zijn enorm. Met de juiste initiatieven hebben Indiase wijnen internationaal een enorm potentieel. Dat zeggen experts in The Times of India.

India produceert jaarlijks 8,5 miljoen flessen wijn. Volgens experts kan het Aziatische land meedingen naar een prominente rol op de internationale wijnmarkt. De president van de Grape Growers Federation of India, Sopan Kanchan, meldt dat de mogelijkheden enorm zijn.

Ben-Ami Bravdo, een wetenschapper die verbonden is aan de International Society for Horticultural Science in het Belgische Leuven, zegt dat met de juiste initiatieven Indiase wijnen internationaal een enorm potentieel hebben.

Maar om tot de wereldtop te behoren, moet er nog het een en ander gebeuren. Zo is de variëteit in de Indiase wijnproductie op dit moment onvoldoende. Het wijngaardareaal groeide van 1992 tot 2002 met 78 procent. De wijnproductie groeide in dezelfde periode met ruim 120 procent veel harder. Die groei moet meer evenredig worden.

De wijnproductie in India concentreert zich tot de west-centrale deelstaat Maharashtra, een van de rijkste gebieden van het land met als hoofdstad het 18 miljoen inwoners tellende Bombay. Het gaat hierbij om 41.000 hectaren en 1,16 miljoen ton opbrengst. De wijnproductie steeg er vorig jaar met 81 procent ten opzicht van 2004. De hoofdproductie is witte wijn. De productie van rosé is te verwaarlozen. In het buitenland zijn slechts de merken Chateau Indage en Sula.