KHN denkt aan eigen bierinkooporganisatie

KHN denkt aan eigen bierinkooporganisatie

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) overweegt een eigen inkooporganisatie te starten om grote inkoopverschillen van bier tussen horecaondernemers en consumenten te verkleinen. Ook bestudeert de brancheorganisatie de mogelijkheid collectieve raamovereenkomsten met brouwerijen te sluiten.

Dat meldt Foodholland.nl. Op de website meldt KNN-directeur Jeu Claes dat de grote prijsverschillen van bier tussen horecagroothandel en supermarkten niet meer door de beugel kunnen. ‘De horeca financiert de prijsdumping van de brouwerijen. Wat ze in het supermarktkanaal aan marge inleveren, halen ze bij ons weer terug. We praten hier over 150 miljoen euro op jaarbasis.’

De brouwerijen kondigde onlangs aan de bierprijzen in de horeca met 3 à 4 procent te verhogen. Daarmee komt de gemiddelde prijs voor kelderbier uit op 1,44 euro per liter, inclusief gemiddelde brouwerijkorting. Door de jongste prijsontwikkelingen in het supermarktkanaal bedraagt daar de literprijs 0,88 euro. Claes: ‘En wat nog vreemder is: hoe groter de verpakking van kelderbier, hoe duurder de inkoopprijs. Dit is te zot voor woorden.’

De omzet van cafés en barbedrijven komt voor zo’n 40 procent uit bier. Ongeveer de helft van alle horecaondernemers is aan een bierbrouwer verbonden door bijvoorbeeld een huurcontract of met financiën. Ondernemers zijn daarbij contractueel verplicht om rechtstreeks het bier bij de brouwer te kopen.

Claes vindt dit een ongezonde situatie en roept horecaondernemers naar alternatieven in de markt te zoeken. ‘Er zijn kleine brouwers, die tot wel 50 procent goedkoper zijn. Koop flesbier bij supermarkten of regel de inkoop samen met collega-ondernemers. Wij roepen de grootgrutters dan ook op om een speciaal verkoopkanaal voor horecaondernemers open te stellen.’