Kippenzaken reageren op vogelgriep

Kippenzaken reageren op vogelgriep

Fastfoodkolos Kentucky Fried Chicken (KFC) start een campagne om consumenten te overtuigen dat kip eten veilig is. Door de dreiging van vogelgriep is er grote verwarring ontstaan over de veiligheid van kip. KFC is bang dat deze onduidelijkheid omzet kost.

Het moederbedrijf van KFC, Yum Brands!, schat dat de verkopen in Amerika met 10 tot 20 procent kunnen kelderen. Yum baseert zich met deze schatting op ervaringen in China. Wanneer de reclamecampagne begint en hoe die eruit komt te zien, is nog niet bekend.

In ons land zorgt de dreiging van vogelgriep voor de nodige ophef in kippenzaken. John van de Ven van brasserie Moeder Kip in Barneveld is hierover verbaasd. ‘Het is zo’n onzin, al die verhalen dat het niet veilig is om kip te eten. De controle op dit vlees is juist enorm’, aldus Van de Ven in De Telegraaf.

‘De weg oversteken is gevaarlijker dan het eten van kip’, vervolgt Van de Ven. ‘Ophouden met al die stemmingmakerij. De kwaliteit van de Nederlandse kip wordt zó streng bewaakt, dat er niet eens iets fout kan gaan. Nu er in Azië één man is overleden na het eten van een besmette kip, wordt er hier in Nederland gelijk een hele rel getrapt.’

Van de Ven riep begin deze week vooraanstaande personen uit de kippensector bijeen om over dit onderwerp te praten. Het overleg werd gevoerd door voorzitter Jan Odink van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie, adviseur Robert Duijvestijn van de Gemeenschappelijke Kealiteitsdienst en vader en zoon Gert van den Bor, die in Nijkerk een pluimveeslachterij runnen.