Klachtenregen over hotelsanitair

Klachtenregen over hotelsanitair

Gasten van Nederlandse hotels klagen het meest over het sanitair en de badkamers. Ook hekelen ze oude en vieze kamers. Beduidend minder te klagen hebben ze over de prijs van hotelkamers.

Dat blijkt uit onderzoek van Zoover.nl, een onafhankelijke vakantiesite waarop bestemmingen en accommodaties van hotels, appartementen, vakantieparken en campings worden beoordeeld. Van de tweehonderd recente klachten klaagden 14,7 procent over de badkamers en het sanitair.

Tweede in de in top-10 staat met 11,9 procent ‘oude en vieze kamers’, gevolgd door eten en drinken met 11,2 procent. Op de vierde plaats vinden we ‘kleine kamers’ (10,5 procent) en vijfde staat bezwaren over het personeel en de service (9,8 procent).

Zoover.nl presenteerde ook een internationale ranglijst met ergernissen. Daarin staat eten en drinken met 15,8 procent op nummer één, gevolgd door personeel/service (12 procent). Derde in de lijst staat ‘oude en vieze kamers’ met 9,5 procent.

Wat opvalt is dat personeel in Nederlandse hotels het beter doen dan in het buitenland. Verder is parkeerproblematiek een typisch Nederlands probleem. In het buitenland wordt dit helemaal niet genoemd. Geluidsoverlast echter blijkt juist een specifiek buitenlands hotelprobleem te zijn.

Nederlandse klachtentop-10
1. Badkamers/sanitair 14,7 procent
2. Oude en vieze kamers 11,9 procent
3. Eten en drinken 11,2 procent
4. Kleine kamers 10,5 procent
5. Personeel/service 9,8 procent
6. Ontbrekenende/kapotte faciliteiten 9,1 procent
7. Bedden 6,3 procent
8. Parkeergelegenheid 6,3 procent
9. Te duur 5,6 procent
10. Geluidsoverlast 4,9 procent

Internationale klachtentop-10
1. Eten en drinken (15,8 procent)
2. Personeel/service (12 procent)
3. Oude en vieze kamers (9,5 procent)
4. Geluidsoverlast (7,7 procent)
5. Badkamer/sanitair (7,7 procent)
6. Zwembad (6,6 procent)
7. Kleine kamers (6,1 procent)
8. Ligging van het hotel (5,9 procent)
9. Bedden (5,9 procent)
10. Ontbrekende/kapotte faciliteiten (5,9 procent)