Kroket en frikadel minder populair

Kroket en frikadel minder populair

De kroket en frikadel verliezen terrein in de cafetaria. Gasten kiezen steeds vaker voor een alternatieve snack en laten de traditionele vleessnacks links liggen. Vorig jaar gingen er in cafetaria's dertig miljoen minder frikadellen en kroketten over de toonbank dan in 2002.

Dat blijkt uit cijfers van het vakblad Snackkoerier. De recessie en de discussie over overgewicht zijn volgens de krant de oorzaak van de teruggang. Gasten kiezen steeds vaker voor gezondere producten. ‘Broodjes gezond en broodjes met rosbief lopen als een trein’, laat een snackbareigenaar weten.

Ondanks de terugloop in verkoopcijfers blijven de frikadel en de kroket het meest populair. Ze staan bovenaan in de ‘snack top-10’. Daarna volgen bamischijf, nasischijf, kaassoufflé, kipkorn, hamburger, gehaktbal, mexicano en loempia.