Leidseplein wil ingrijpende renovatie

Leidseplein wil ingrijpende renovatie

Met het weren van auto's en taxi's, een ondergrondse fietsenstalling en het verplaatsen van de tramhaltes wil stadsdeel Amsterdam-Centrum het Leidseplein veilig en overzichtelijk maken. De gemeente omarmde een voorstel van het ontwerpbureau UN Studio om het Amsterdamse uitgaansplein flink op de schop te nemen en een einde te maken aan de huidige verkeerschaos.

Momenteel hebben voetgangers weinig ruimte, is er een groot tekort aan parkeerplekken voor fietsers, zijn er auto's die er niets te zoeken hebben, veroorzaken wachtende trams blokkades, leiden de wachtende taxi's tot chaotische taferelen en ontstaan er onveilige situaties door de vele kruisingen tussen de verkeersstromen. ‘De inrichting van de openbare ruimte is zonder allure’, zei stadsdeelwethouder G. Frankfurther dinsdag. ‘Het Leidseplein is het belangrijkste cultuur- en horecaplein van Nederland.’

Door alle investeringen in theaters en bioscopen rond het plein, zoals de renovatie van de Stadsschouwburg en de komst van de Nieuwe de la Mar Theaters van Joop van den Ende, verwacht de gemeente er de komende jaren veel meer bezoekers. In opdracht van het stadsdeel Amsterdam-Centrum heeft UN Studio een verkeerskundig onderzoek uitgevoerd. Dit moet later uitmonden in een gedetailleerd plan waar ook Amsterdammers op kunnen reageren.

In het voorstel van UN Studio wordt het Leidseplein geheel autovrij en krijgen voetgangers straks 65 procent meer ruimte. Een ondergrondse fietsenstalling moet plaats bieden aan 4500 fietsen. Het stadsdeel denkt daarbij aan betaald parkeren. ‘Een tarief van 50 eurocent voor 24 uur vind ik buitengewoon redelijk’, aldus Frankfurther.

Aan de westkant van het plein zou een nieuwe grote tram- en bushalte in de plaats moeten komen van de huidige versnipperde haltes. De ov-stromen op het Leidseplein zijn volgens UN Studio vergelijkbaar met die op een station van een stad als Leiden of Amersfoort. Net buiten het plein, onder de Singelgracht, ziet het stadsdeel graag ondergrondse parkeergarages. Net buiten het plein is ook de nieuwe taxistandplaats gepland.

De totale kosten, zonder de ondergrondse parkeergarages, zijn 35 miljoen euro. De gemeente moet die kosten grotendeels zelf opbrengen. Frankfurther hoopt dat over vijf jaar het Leidseplein opnieuw is ingericht. De herinrichting zal volgens hem in stappen moeten gebeuren. De bouw van een fontein moet komende zomer de eerste stap zijn.