McDonald's Nederland transformeert

McDonald's Nederland transformeert

McDonald's zet een ferme stap in de transformatie van 'vette' naar 'gezonde' voedselverschaffer. De fastfoodketen meldt binnenkort op alle verpakkingen van producten informatie over de voedingswaarden van het product. Daarnaast voegt het nog iets extra's toe.

Naast de hoeveelheid zout, eiwitten, vetten, koolhydraten en calorieën gaat McDonald’s ook de verhouding van de calorieën ten aanzien van de dagelijkse innamebehoefte melden, zo meldt De Volkskrant. Dit laatste mag beschouwd worden als extra service voor consumenten.

Binnen nu en zes maanden staat op alle verpakkingen in Europa wat er exact in de producten van McDonald’s zit. In ons land is dat voor de zomer al het geval. Eind 2006 geldt dat voor alle 32 duizend filialen wereldwijd. Het is de tweede stap in de imagoverandering van het bedrijf. Eerder werden salades, melk- en fruitproducten aan het assortiment toegevoegd.

McDonald’s kiest voor deze methode na de mondiale discussie over vetzucht. Ook de film Supersize Me speelt hierin een rol. In deze film eet hoofdrolspeler Morgan Spurlock een maand lang alle maaltijden bij McDonald’s. Spurlock werd twaalf kilo zwaarder en kreeg problemen met organen.

Vandaag is bekend geworden dat Morgan Spurlock het roer danig heeft omgegooid. Volgens Amerikaanse media is hij veganist geworden. Hij begon met tien glazen water per dag, daarna kwam er een suikerverbod, toen werd cafeïne geschrapt en daarna mocht Spurlock geen vlees, zoetstoffen, zuivel en geraffineerde koolhydraten meer eten. Van zijn strenge vriedin mag Spurlock nog twee maand per maand naar een fastfoodzaak.