Meer omzet voor Sligro door extra werkweek

Meer omzet voor Sligro door extra werkweek

De levensmiddelengroothandel Sligro heeft vorig jaar 6,7 procent meer omzet geboekt dan in 2003. De omzet bedroeg 1,45 miljard euro, meldde de onderneming dinsdag. De toename is vooral toe te schrijven aan het feit dat 2004 een werkweek meer telde dan het jaar ervoor.

De autonome groei bedroeg slechts 0,1 procent. Toch ontwikkelde de omzet zich in het vierde kwartaal beter dan in oktober was aangegeven. Dat manifesteerde zich volgens Sligro vooral bij de foodserviceactiviteiten, de levering van levensmiddelen aan bijvoorbeeld restaurants en ziekenhuizen.

De supermarkten van Sligro, onder meer de formules EM-Te, Golff en Meermarkt, draaiden een omzet van 466 miljoen euro. Dat is 12 miljoen euro ofwel 2,5 procent minder dan in 2003. Volgens financieel directeur H. van Rozendaal had de voortdurende prijzenoorlog in de supermarktbranche een negatief effect van 7 miljoen euro op de retailomzet, die autonoom met 5 procent daalde.

De foodserviceactiviteiten genereerden 981 miljoen euro omzet, 11,7 procent meer dan in 2003. Exclusief het effect van de extra werkweek en overnames was er sprake van een autonome omzetgroei van 3 procent. ‘Dat is heel goed’, benadrukte Van Rozendaal. Hij wees er in dat verband op dat Sligro vooral levert aan de horeca.

Van Rozendaal zei dat Sligro met zijn foodserviceactiviteiten inmiddels een marktaandeel heeft van 14 procent tegen 10,5 procent in 2003. De sterkere positie dankt het concern overigens voor 3 procentpunt aan de overname van branchegenoot VEN, die vanaf oktober voor 61 miljoen euro aan de omzet bijdroeg.