Merk Postbank verdwijnt uit winkelstraat

Merk Postbank verdwijnt uit winkelstraat

AMSTERDAM - De bankverzekeraar ING schrapt het merk Postbank. Vanaf 2009 bankiert het concern in Nederland uitsluitend onder de naam ING. ING steekt in de komende vijf jaar 890 miljoen euro in de operatie.

Dat liet ING woensdag weten bij de publicatie van de resultaten over het eerste kwartaal. Vanaf 2011 verwacht het bedrijf dat de verandering jaarlijks 440 miljoen euro bijdraagt aan de winst voor belastingen. Met de wijziging van beleid neemt het aantal voltijdbanen bij ING af met 2500. ING heeft in Nederland 8 miljoen particuliere klanten en 600.000 zakelijke klanten. 'Door de activiteiten van Postbank en ING Bank te combineren, kunnen we onze dienstverlening verbeteren en een betere focus behouden op kostenbeheersing', zei bestuursvoorzitter van ING, Michel Tilmant. ING wil het aantal gedwongen ontslagen 'tot een absoluut minimum beperken'.

ING boekte in het eerste kwartaal een winst van bijna 1,9 miljard euro. Dat was ongeveer evenveel als financieel analisten hadden verwacht. Wel betekende het een daling van 5,6 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden, toen nog een winst werd bijgeschreven van dik 2 miljard euro. Met verzekeren verdiende ING 848 miljoen euro, bijna 9 procent minder dan vorig jaar. Dat kwam onder meer doordat het bedrijf veel geld kwijt was aan de vergoeding van stormschade in Nederland en België. Bankieren leverde ruim 1 miljard euro op, iets minder dan een jaar ervoor.