Modeshow verplicht nummer voor gastheer

Naar een museum, concert of modeshow en dat alles onder de noemer studeren. De gastheren en -vrouwen die dit najaar beginnen met de vernieuwde, driejarige Masterclass, een deeltijdopleiding aan het Instituut Hoger Hotelonderwijs Leeuwarden, mogen zich immers student noemen.

De uitstapjes vormen een verplicht onderdeel van de nieuwe opleiding en moeten bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling van gastheren in de luxere restaurants. 'Een gastheer moet minimaal kunnen meepraten over auto’s, maar ook over zaken als theater', zegt voorzitter Jacques Fit van het SVH Onderwijscentrum. De brancheorganisatie is samen met Koninklijk Horeca Nederland partner in de opleiding.
Doel van de Masterclass is de gastronomische kennis, marketing van voeding en dranken bij gastheren te verdiepen. Ook het gebruik van internet en bedrijfsplanning wordt belicht. Nieuw is het vak food and beverage-sociologie, waarin onder meer de beleving van de gast aan bod komt. Een onderdeel dat in de praktijk nog steeds te weinig aandacht krijgt, stelt hospitality consultant en docent aan de opleiding Thomas Schmitt: 'We zijn vaak gefixeerd op wat er op het bord ligt, terwijl ook andere details aandacht verdienen. Tocht het bijvoorbeeld niet? Is de verlichting wel goed? Het geheel moet kloppen. De gast moet tevreden naar huis gaan en natuurlijk het liefst één of twee keer per maand terugkomen.'
Het initiatief voor de Masterclass komt van culinaire samenwerkingsverbanden als Alliance Gastronomique en Jeunes Restaurateurs d’Europe. Deelnemers moeten beschikken over een afgeronde opleiding tot zelfstandig gastheer (niveau 3) of middelbare hotelschool en werkzaam zijn in een restaurant van één van de deelnemende samenwerkingsverbanden. De kosten bedragen 5000 gulden per jaar en komen voor rekening van de werkgever. In september begint de eerste groep van vijftien studenten.