Nationale horecabon

Nationale horecabon

Tientallen horecaondernemers zijn gedupeerd door de Nationale Horecabon. De aan deze actie deelnemende bedrijven krijgen geen geld, want de organisatie weigert de bonnen te verzilveren. Advocaat Mathieu Wakim behartigt de belangen van enkele restaurateurs en roept andere gedupeerden op zich te melden.

Door de consument kan een Nationale Horecabon van 10 tot 100 euro worden aangeschaft. Die zou bij honderden (vooral) restaurants besteed moeten kunnen worden. Maar dat blijkt bij het leeuwendeel niet mogelijk. Enerzijds omdat de bedrijven niet meer bestaan, anderzijds omdat de deelnemende ondernemers zijn afgehaakt . Zij vonden de contributie te hoog of zagen hun bonnen niet meer verzilverd. Dat laatste maakte een restauranthouder in Utrecht in 2001 al mee. Hij nam contact op met Mr. Wakim van Driehoek Advocaten in Houten. ‘Mijn cliënt had een overeenkomst gesloten voor vier jaar. Daarbij moest hij bonnen afnemen en bonnen accepteren als betaalmiddel. Die zouden door de Nationale Horecabon worden verzilverd, maar dat is geen enkele keer gebeurd.’Toen de schade ruim 1600 gulden bedroeg, werd Wakim gevraagd het bedrag in te vorderen. Maar ondanks herhaalde verzoeken bij de gelieerde bedrijven Mutual Interest (Hoofddorp) en enig aandeelhouder en bestuurder Container Terminal Hillegom B.V. kwam er geen reactie.

Bot
De gedupeerde restauranthouder zag van verdere juridische acties af, omdat de kosten daarvan niet in verhouding staan tot het te vorderen bedrag. Wakim meldde zijn bevindingen ook aan Koninklijk Horeca Nederland. ‘Maar daar heb ik verder niets meer van gehoord.’Het tv-programma Kassa pikte het op en deed onderzoek. Van de 100 gebelde bedrijven kon bij maar twaalf de bon worden ingeleverd. Maar ook het consumentenprogramma ving bot wat betreft een uitleg van de organisatie.Wakim wil hen toch aanpakken ook al omdat horecaondernemers en masse hun bonnen niet meer verzilverd zien worden. ‘Ik zie wel mogelijkheden om in collectief verband actie tegen de Nationale Horecabon te ondernemen en wellicht door te grijpen naar de achterliggende natuurlijke persoon. Laat gedupeerde horecaondernemers mij maar bellen, 030-6359035.’

Op de site www.horecabon.nl verschijnt na een (fake) bestelling van een bon: Mocht U vragen en/of klachten hebben bel ons gerust. Wij zullen binnen de mogelijkheden alles doen om U tevreden te stellen. En na het sturen van een e-mail waarin om een reactie wordt gevraagd: Dit is een automatisch bericht dat Uw Email is ontvangen. Een van onze medewerkers zal zo snel mogelijk op Uw vraag / opmerking reageren. Nogmaals hartelijke dank voor Uw intresse. Horecabon.Die heeft ons, net als de horecaondernemers en de gasten, ondanks verzoeken via telefoon en e-mail, tot nu toe ook in de kou laten staan.