Neonreclame Hotel Amsterdam verdwijnt

De overvloedige, felgekleurde neonreclame aan het Damrak verdwijnt. Jarenlang kon niemand de ondernemers zover krijgen, maar Willem-Alexander en Máxima lukt het wel. Hun huwelijk in de Beurs van Berlage (aan het Damrak) leidt ertoe dat donderdag 17 januari de eerste reclamezuil wordt verwijderd van Hotel Amsterdam, de rest volgt.

Drijvende kracht achter de actie is G. Bakker, voorzitter van de Ondernemersvereniging Damrak en directeur van de Beurs van Berlage. Bakker kreeg bijna al zijn buren mee om iets te doen aan wat hij noemt hét voorbeeld van foute straatreclame. ‘Vier of vijf ondernemers willen nog niet meewerken, maar we hopen hen nog over de streep te trekken’, zegt Bakker.

Ook de gemeente Amsterdam deed een duit in het zakje. Ondernemers die hun neonreclame weghalen krijgen subsidie. ‘De ondernemers worden er niet rijk van, maar houden wel vijftig tot honderd euro over aan ieder bord dat ze weghouden’, zegt Bakker. De meeste ondernemers gebruiken de subsidie voor de aanschaf van een nieuw en kleiner bord.

Op 2 februari ziet het Damrak er heel anders uit. Naar verwachting zijn dan niet allen borden weg, maar de grote blikvangers zijn uit het kenmerkende straatbeeld tussen Centraal Station en Dam verdwenen.

Inmiddels is ook begonnen met het verwijderen van fietsenstallingen en prullenbakken rond de trouwlocaties en langs de route van de rijtoer met de Gouden Koets. Tijdens het huwelijk mag er geen fiets langs de weg staan. De tweewielers die gebruikelijk aan elk verkeersbord staan vastgeklonken worden voor 2 februari verwijderd. Fietsers zijn onder meer in advertenties voor de maatregel gewaarschuwd.