Nieuwe ramp voor restaurants in New Orleans

Nieuwe ramp voor restaurants in New Orleans

Horecabedrijven in New Orleans zijn nog steeds in mineur na de krachtige orkaan Katrina, vorig jaar augustus. Niet dat ze geen producten kunnen krijgen, oesters en rivierkreeftjes zijn er in overvloed. Het probleem komt uit een heel andere hoek.

Het krijgen van personeel vormt het grootste probleem voor de vele eetgelegenheden in de stad. Serveersters, afwassers, koks, aan alles is een groot gebrek. Veel horecapersoneel ontvluchtte de stad toen ‘Katrina’ vernietigend uithaalde. Vanwege de ravage, die nog steeds merkbaar is in de stad, keerde slechts een klein deel van het horecapersoneel terug naar hun baas.

‘We betalen meer loon, we bieden veel toelages, we doen alles wat we kunnen. Maar het is vreselijk moeilijk om mensen terug te laten keren om weer aan het werk te gaan’, aldus Ralph Brennan van The Redfish Grill, één van de getroffen zaken in New Orleans.

Stressvol
‘Het is erg stressvol. Iedere dag is het weer een verrassing, wie er naar het werk komt. De gasten hadden eerst nog wel begrip voor onze situatie, maar dat wordt alsmaar minder’, aldus de 27-jarige serveerster Maggie Trenary van Palace Cafe. Trenary draait sinds haar terugkeer, half oktober 2005, diensten van vijftien uur per dag.

Voor ‘Katrina’ telde New Orleans 3.414 restaurant, goed voor een jaaromzet van 2,1 miljard dollar. De restaurants waren goed voor werk voor 53.500 mensen. Op dit moment zijn ruim 1.100 zaken open en zijn 15.000 horecamedewerkers teruggekeerd naar hun werkgever, aldus de Louisiana Restaurant Association.