Numico boekt omzetstijging

Voedingsproducent Numico heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een omzet geboekt van 1,07 miljard euro (ƒ2,35 miljard), 35 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit cijfer is exclusief de zuivelactiviteiten (onder meer Chocomel), omdat deze tak verkocht wordt aan Friesland Coberco.

De omzetstijging is grotendeels te danken aan overnames. Een van de belangrijke markten voor Numico, die van vitaminepreparaten voor de Amerikaanse consument, staat onder druk. In supermarkten wordt circa 5 procent minder verkocht aan kruiden en pilletjes en die trend gaat niet aan Numico voorbij.
De stijging bij dieetvoeding en sportvoeding kon die daling slechts ten dele compenseren. De nieuwste overnames van dochter Rexall Sundown in sportvoedingen presteerden beneden verwachting.

Nieuwe vestigingen
De eigen winkeltjes voor vitamineproducten die Numico in de VS bezit, draaien wel goed. De omzet per winkel ging met 3,2 procent omhoog. Daarnaast zijn nieuwe vestigingen geopend, zodat de totale omzet van de keten GNC met 6 procent is gestegen.
Numico heeft eerder gezegd dat zowel omzet als nettowinst (vóór afschrijving goodwill) dit jaar 15 procent stijgen; het bedrijf heeft die verwachting dinsdag herhaald. Volgens Numico loopt de verkoop van de zuiveltak (Chocomel en Fristi) op schema. De omzet van deze dochter is in het eerste kwartaal gestegen met 20 procent tot 111,3 miljoen euro.