Omzet McDonald's in juli flink gegroeid

Omzet McDonald's in juli flink gegroeid

McDonald's heeft een goede julimaand achter de rug. De wereldwijde omzet groeide met 6,5 procent in vergelijking met juli vorig jaar. In Duitsland raakte een nieuw menu-item zelfs uitverkocht.

McDonald’s boert goed op alle markten waar het actief is maar er zijn wel flinke verschillen. In Amerika groeide de omzet het minst hard, in bestaande restaurants met 4,3 procent onder andere door verlenging van de openingstijden de introductie van nieuwe (ice)-koffievariëteiten en een nieuwe wrap.

De omzet in Azië, het Midden-Oosten en Afrika groeide het hardst, vooral door nieuwe menu-items, zelfs met 9,9 procent.

Hogere omzet Europa

Europa, qua omzet de belangrijkste markt voor de keten, doet het ook beter dan Amerika: de omzet in bestaande winkels groeide met 7,7 procent. Dit cijfer, de zogenaamde same store sales, is een van de belangrijkste graadmeters voor de groei van de verkopen omdat hierin niet de omzet van nieuw geopende zaken wordt meegeteld.

Ook in Europa zorgen veranderingen in het menu voor de groei. Ondermeer de introductie van de McFlurry in Frankrijk en de introductie van een garnalensandwich in Duitsland droegen flink bij. Die laatste is zo succesvol dat deze sandwich inmiddels is uitverkocht, meldt de Duitse website van McDonald’s.

Ommekeer in 2003

Na een diep dal gaat het de afgelopen vier jaar goed met McDonald’s. In mei 2003 wist het bedrijf het tij van teruglopende omzetten te keren met de introductie van maaltijdsalades. Sindsdien vertoont het bedrijf almaar stijgende omzetten. McDonald’s directeur Jim Skinner voorspelde onlangs nog dat de groei zou aanhouden doordat het bedrijf nieuwe producten zou blijven introduceren.

Meer nieuws over McDonald's: