Onderzoek: 61% heeft account, slechts 15% twittert

Onderzoek: 61% heeft account, slechts 15% twittert

Ruim 60 procent van de horecaondernemer in Nederland heeft een Twitter-account. Slechts 15 procent van de horecaondernemers maakt daar gebruikt van. Dat blijkt uit onderzoek.

Het onderzoek is uitgevoerd door HTC Advies uit Hoorn in opdracht van Horeca Entree.

HTC trekt als conclusie dat sociale media geen noviteit meer is en dat het een vaste plek heeft gekregen binnen de marketingactiviteiten van horecaondernemers. Verder blijkt dat 60 procent van de ondernemers geen strategie heeft voor het gebruik van sociale media.

61 Procent van de 230 ondervraagde horecaondernemers zegt een Twitter-account te hebben voor hun horecabedrijf. 15 Procent van de horecagelegenheden gebruikt Twitter daadwerkelijk. Voornaamste redenen voor het gebruik van Twitter zijn om meer binding te krijgen met bestaande gasten en het medium te gebruiken als marketingtool.

Naast Twitter wordt ook LinkedIn door 15 procent van de horecagelegenheden actief gebruikt. Hyves doet het met 16 procent net niets beter onder de horecazaken.

72 Procent van de ondervraagden zegt een locatie te hebben aangemeld bij Foursquare. Van de horecagelegenheden die hier een account hebben, zegt 34 procent dat het een positief tot zeer positief effect heeft op de bezoekersaantallen.