Pincampagne niet zonder haken en ogen

Pincampagne niet zonder haken en ogen

De door KHN aangekondigde campagne voor meer pinnen in de horeca roept gemengde reacties op. Zo zouden de fooien verdwijnen.

Dat blijkt uit meerdere berichten in de media. Tegenstanders wijzen er verder op dat pinapparatuur voor kleine horeca-ondernemers te duur is. Ook zou pinnen logistiek meer tijd kosten.

‘Op een drukke uitgaansavond met vier mensen achter de bar gaat pinnen niet. Het is niet klantvriendelijk als je tien minuten in de rij moet staan voor de pinautomaat', aldus horeca-ondernemer Valkestijn in BN/De Stem.

,Als pinnen in de horeca gemeengoed is dan is dat desastreus voor ons café’, zegt Rob Luijten, bedrijfsleider van café De Wildeman in Eindhoven in De Telegraaf. Hij doelt op het teruglopen van de fooien.

Op het druk beluisterde Radio 538 in het programma Evers Staat Op werd gesuggereerd dat de horeca tegen pinnen is omdat het een zwarte geldstroom onmogelijk maakt. Ook zou de horeca het pinnen gebruiken om de prijzen ‘weer met 10 procent te verhogen’.

KHN lanceert vanaf vandaag de campagne omdat pinnen de veiligheid in de horeca zou verhogen en omdat gasten het nu eenmaal verwachten te kunnen pinnen.

Horecaondernemers die nu nog geen mogelijkheid hebben om te pinnen, krijgen tot eind september 2010 een subsidie van €100,-