Restaurant biedt parkeerservice

Diverse horecaondernemers in het centrum van Groningen ergeren zich aan het strenge parkeerbeleid van de gemeente.

Automobilisten kunnen hun auto's er van 08.00 tot 22.00 uur maximaal een uur parkeren en moeten daarna de meter alweer bijvullen. Hierdoor blijven klanten weg uit de horecazaken, aldus de ondernemers. Eigenaar Eddy Wavrant van Frans specialiteitenrestaurant Le Jardin Francais in de Steentilstraat heeft inmiddels van de nood een deugd gemaakt. Zijn bedienend personeel biedt gasten in de zaak sinds kort namelijk een bijzondere 'parkeerservice'.
Het idee is even simpel als doeltreffend. De personeelsleden van Le Jardin Francais vullen op verzoek de parkeermeters bij van mensen die per auto zijn gekomen en hun voertuig vlak voor de 50 zitplaatsen tellende eetgelegenheid hebben geparkeerd. ‘Dan hoeven onze gasten tijdens hun diner niet steeds zelf naar buiten te lopen. Ze kunnen nu uitgebreid tafelen en hebben geen zorgen meer over het parkeergeld’, aldus Eddy Wavrant.
Bij binnenkomst kunnen gasten hun autosleutels afgeven bij zijn personeel. Dat zorgt er dan voor dat er na ieder uur een nieuw parkeerbonnetje achter de voorruit komt te liggen. ‘Ik heb het idee afgekeken van restaurant De Librije in Zwolle’, bekent Wavrant. Het geld dat zijn personeel in de meter gooit, komt op de rekening van de tafelende automobilist te staan. Zijn gasten maken volgens de eigenaar van Le Jardin Francais veel gebruik van deze parkeerservice.

Parkeergarages
Vlakbij Le Jardin Francais bevinden zich twee grote parkeergarages. Diverse restaurantgasten zetten hun voertuig daar neer. Wavrant zegt zelf qua inkomsten dan ook relatief weinig last te ondervinden van het parkeerbeleid, maar hij begrijpt de boosheid van veel van zijn collegae elders in het stadscentrum, die geen parkeergarage in hun nabijheid hebben. ‘In Zwolle kunnen automobilisten voor slechts 5 gulden de hele avond parkeren in het centrum. Hier in Groningen kost het echter standaard 3 gulden per uur. Dan lopen de kosten natuurlijk snel op en blijven veel gasten liever weg.’
Diverse Groningse horecaondernemers zeggen dan ook inkomsten mis te lopen door het Groningse parkeerbeleid. Ze willen daarom binnenkort om de tafel met de gemeente, in de hoop dat die haar parkeerbeleid wijzigt.