Rosé en mousserende wijn in trek

Rosé en mousserende wijn in trek

Nederlanders drinken steeds meer wijn. Vooral rosé en mousserende wijnen zijn in trek. En het zijn niet de traditionele châteaus in Frankrijk die hofleverancier zijn. Juist nieuwe wijnlanden als Zuid-Afrika en Chili veroveren steeds meer terrein.

Vorig jaar hebben Nederlanders gemiddeld per hoofd van de bevolking 21,3 liter wijn gedronken. Dat is 0,7 liter per persoon per jaar meer dan in 2004 en 4,7 liter meer dan tien jaar geleden, bleek donderdag uit cijfers van het Productschap Wijn.

Dat Nederlanders de wijn steeds meer waarderen, valt op. Traditionele wijnlanden als Frankrijk en Italië zien de wijnconsumptie de laatste decennia flink dalen. Dronken de Fransen in 1970 per persoon nog 109,1 liter per jaar, anno 2003 was daar nog 48,5 liter van over. De Italianen zakten in die periode van 113,7 liter naar 47,5 liter wijn per burger per jaar.

Volgens het productschap zijn het de tweeverdieners die steeds vaker een flesje opentrekken en zodoende voor de groei in Nederland zorgen. Vooral voor en tijdens het avondeten is wijn meer dan voorheen een populair drankje geworden. ‘Een eenmaal geopende fles, wordt vaak nog dezelfde dag leeggedronken.’

De groep twintigers en dertigers heeft vooral de smaak te pakken wat betreft rosé. De verkoop van deze wijn is vorig jaar gestegen met 35 procent. Witte wijn blijft evenals rosé populair bij vrouwen, terwijl mannen de voorkeur geven aan rode wijn.

De trend van de afgelopen jaren dat wijnen uit de nieuwe wijnlanden steeds meer in trek zijn, heeft in 2005 doorgezet. Australië, Zuid-Afrika, Argentinië, de Verenigde Staten en Chili hebben 31,4 procent van de Nederlandse wijnmarkt in handen, 2,5 procentpunt meer dan in 2004. De traditionele wijnlanden Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië leverden 2,1 procentpunt in en hebben nu een marktaandeel van 67,6 procent.