Samenwerking meesterkoks en Honig

Samenwerking meesterkoks en Honig

Het Gilde van Nederlandse Meesterkoks en Honig Professional hebben vandaag een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Het 'huwelijk' van de foodfabrikant en de culinaire toppers is pikant. 'We verkopen onze ziel niet aan de duivel', aldus Meesterkok Albert Kooy.

Het Gilde en Honig Professional (onderdeel van Heinz Foodservice) hebben de overeenkomst getekend om te komen tot 'een horecabreed kwaliteitsprogramma'. Beide partijen willen 'een bijdrage leveren aan de prestaties van Nederlandse koks in alle foodservicesegmenten, zoals restaurants, instellingen en catering'.

'We verkopen onze ziel niet'
Een samenwerking tussen meesterkoks en een foodfabrikant wordt in de branche als tamelijk pikant gezien. Het is niet zo dat Meesterkoks nu soepen van Honig gaan maken of promoten, benadrukt Gilde-bestuurslid Albert Kooy: 'We verkopen onze ziel niet aan de duivel. Het is de bedoeling dat we met onze expertise koks helpen die, om welke reden dan ook, niet zo ambachtelijk kunnen koken als wij.' Gilde-collega Cees Helder vult aan: 'Tot op heden ontbrak het ons aan de noodzakelijke fondsen die nodig zijn om horecabreed aandacht te vragen voor het vakmanschap dat wij zo hoog in het vaandel hebben staan.'

Workshops
De details van het kwaliteitsprogramma worden dit voorjaar bekend gemaakt. Gedacht moet worden aan workshops waar koks uit alle horecasegmenten zich kunnen laten inspireren door de Meesterkoks. Ook adviezen van het Gilde zijn niet uitgesloten. 'Want het probleem met convenience is dat je niet meer weet wat je proeft.' Met de samenwerking is een niet nader bekend gemaakt bedrag gemoeid. Dat geld wil het Gilde onder meer besteden om, zoals Kooy het zegt, 'de meesterkoks educatief te laten verbeteren'.

'Commitment Honig aan koks'
Directeur marketing van Heinz, Flip Houtman, noemt de samenwerking een 'commitment van Honig Professional aan koks'. 'We willen koks vooral ondersteunen door een bijdrage aan hun vakmanschap. De samenwerking met het Gilde geeft ons de mogelijkheid om dit op een andere manier dan alleen met producten in de praktijk te brengen.'