Sherry wil zo graag hip worden

Sherry wil zo graag hip worden

Het duurt al heel lang, maar met de vernieuwde sherryflessen van Sandeman moet de versterkte wijnsoort weer echt populair worden. Dat hoopt Sandeman tenminste, want sherry is voor velen nog steeds het oude vrouwendrankje van weleer, werd gefluisterd tijdens de presentatie woensdag.

Het heet de vernieuwde look & feel waarmee Sandeman haar geheim wil prijsgeven. De grote baas van het Spaanse bedrijf, George Sandeman, kwam zelfs naar Amsterdam om tijdens een speciale rondvaart door de Amsterdamse grachten te vertellen waarom zijn sherry zo bijzonder is. Sandeman komt met drie nieuwe varianten in drie nieuwe kleuren die zijn gekoppeld aan verschillende soorten eten.

Zo is de dry seco (groen) geschikt om te drinken bij gezouten amandelen, olijven, voedsel uit de zee en sushi. De medium dry (rood) moet vooral lekker zijn bij een kaasje of wat paté en de rich golden (blauw) moet volgens Sandeman vooral worden gedronken met zoetigheden zoals taart of ijs. Al deze nieuwe elementen moeten het stof op de sherry wegblazen.

De afgelopen jaren werd in Nederland steeds minder sherry gedronken, zo blijkt uit cijfers. Tien jaar geleden werd nog ongeveer 35 miljoen liter weggedronken, nu is dat nog maar 20 miljoen liter. Al stabiliseert de verkoop zich nu, zekerheid voor een opleving is er nog niet. Sandeman heeft al eerder geprobeerd het drankje, dat onder meer bekend werd als sherrykuur om af te vallen, weer op het goede pad te krijgen. Dat mislukte. Sherry bleef dat ouderwetse drankje, zoals ook jenever dat is.

,,Het moet toch mogelijk zijn opnieuw die klik met dat publiek te maken'', zegt de Nederlandse brandmanager Leon Rodenburg. ,,Zo is het ooit ook vergaan met rosé. Ooit is iemand daarmee begonnen; met het drinken van rosé op het strand. Nu drinkt iedereen het daar.''