Trendwatcher: 'Doorleefdheid nieuwe horecatrend

Trendwatcher: 'Doorleefdheid nieuwe horecatrend

Doorleefdheid wordt de nieuwe horecatrend. Horecaconcepten met een doorleefd interieur zijn de toekomst. Dat voorspelde trendwatcher Hans Steenbergen tijdens de opening van de Horecava 2011.

Doorleefdheid in plaats van brand new. Dat wordt de nieuwe trend volgens Steenbergen. ‘Niet 250.000 euro investeren voor een nieuw interieur maar op Marktplaats.nl je concept bij elkaar kopen. Scheelt ook nog eens de helft van het geld’, aldus Steenbergen.

Naast doorleefdheid tipt Steenbergen het definitief doorbreken van de streekgastronomie. De ‘merken van moeder aarde’ zoals groente, vis en brood gaan het helemaal maken, denkt Steenbergen. ‘Ook merkvlees maakt een opmars.’

De kansen voor de horeca dienen zich nu juist aan door het verschil te maken op ambacht. Steenbergen: ‘zeker gezien de retail. Met ambacht kunnen we ons onderscheiden, zeker in combinatie met de merken van moeder aarde. Denk ook aan Fresh Fast, gezonde fastfoodconcepten’.

Steenbergen: ‘Verder is het het tijdperk van sheconomy in plaats van economy. Vrouwen gaan ook in de horeca de menukaart bepalen’.

Verder ziet Steenbergen kansen voor foodtrucks. ‘In de VS al heel normaal, in ons land nog niet. Laten we het de snackwagen 2.0 noemen’.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.