Tuincentra laten paasomzet liggen

Tuincentra laten paasomzet liggen

DOETINCHEM - Tuincentra kunnen veel meer omzet uit de paasdagen halen dan ze nu doen. Dat vindt trendanaliste Aafje Nijman. 'Hema, Blokker en Kruidvat spelen meer in op de paastrend dan de sierteelt.

‘Het kan toch niet zo zijn dat de paasbroden en paaskaarten het gaan winnen van bloemen en planten?’, vraagt ze zich openlijk af op Hortinews.com. De sierteeltomzet groeit wel rond de paasdagen, maar het kan veel sneller, vindt Nijman. ‘De schappen in andere winkels liggen vanaf februari vol met slingers, gekleurde eieren en chocola, maar er is geen groen product te bekennen.’

Houdbaarheid
Bezwaren tegen houdbaarheid wuift ze van de hand. ‘Ik begrijp best dat de verkoop van bloemen en planten in dit soort winkels op praktische bezwaren stuit. Maar kant-en-klare tulpen in een hardplastic tasje kunnen zeker een week zonder bederf in de winkel staan. De sector zal zelf het gesprek met deze winkels aan moeten gaan en laten zien dat groenproducten op een simpele en trendy manier met hardwaren te combineren zijn.’

Begin van de lente
Nijman wil dat de consument Pasen niet langer associeert met het eten van eieren, maar met het vieren van de lente. ‘Daar kunnen groothandelaren en bloemisten elk op een frisse, eigentijdse manier invulling aan geven. Beperk je daarbij niet tot geel en kuikentjes, maar denk breed. Kruiden om te zaaien, uitgespoelde bollen in glazen potten, enzovoort.’