nieuws

Unilever verkoopt diepvriestak

Horeca

Unilever verkoopt het grootste deel van zijn Europese diepvriesactiviteiten aan investeringsmaatschappij Permira Funds. Daarvoor ontvangt Unilever 1,7 miljard euro. Het voedingsconcern heeft maandag gemeld dat zij op de verkoop een eenmalige winst boekt van meer dan 1 miljard euro.

Unilever verkoopt diepvriestak

‘We gaan ons nog beraden over de bestemming van dit geld’, aldus een woordvoerder. Op de beurs reageerde de koers nauwelijks. Het fonds noteerde in de ochtendhandel 0,3 procent hoger.

Onder de te verkopen onderdelen vallen de merken Iglo en Birds Eye. IJs valt buiten de transactie. Ook de Italiaanse diepvriesactiviteiten, die verschijnen onder de naam Findus, blijven bij Unilever. Bij de totale diepvriespoot werken 4000 mensen. Ongeveer 3000 gaan over naar de nieuwe eigenaar.

Volgens de uitkomsten van een eigen vorig jaar gehouden intern onderzoek is het voor Unilever moeilijk verdere groei te realiseren. Het rendement op de activiteiten is volgens een woordvoerder goed. In 2005 bedroeg de omzet van de bedoelde diepvriesactiviteiten 1,2 miljard euro en behaalde een bedrijfsresultaat van 174 miljoen euro.

Nadat het concern in februari de diepvriesdivisie in de etalage had gezet, deden geregeld geruchten de ronde over belangstelling uit de hoek van investeerders en durfkapitalisten. Ook Permira Funds werd genoemd.

Het Britse Permira Funds behoort met Cinven en het Amerikaanse Blackstone tot de grootste investeringsmaatschappijen ter wereld. Het fonds heeft voor circa 11 miljard euro aan beleggingen uitstaan. Permira investeert wereldwijd, maar vooral in Europa.

Het kocht vorig jaar samen met KKR voor ruim 2 miljard euro de mediagroep SBS Broadcasting. Ook heeft het een belang in het Nederlandse winkelconcern Vendex KBB, dat tegenwoordig Maxeda heet. Permira trok zich dit voorjaar terug uit het consortium van investeerders dat afgelopen zomer uitgever VNU kocht.

Unilever verkocht vorige maand al zijn Spaanse diepvriesactiviteiten. Eerder dit jaar ging snackdochter Mora (vooral diepvries) al naar Ad van Geloven. In 2004 nam het Duitse Dr. Oetker de productie van ingevroren pizza’s over.

De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door de regelgevende instanties. Beide partijen verwachten het verkoopproces eind van het jaar rond te hebben.

Reageer op dit artikel