Verkoop bedrijf loopt vaak uit op teleurstelling

Verkoop bedrijf loopt vaak uit op teleurstelling

Adhoc horecamakelaars, Rabobank Nederland en BDO Accountants publiceren vandaag het boek 'Mijn Heldere Horeca Horizon', dat ondernemers moet helpen bij het verkoopklaar maken van hun bedrijf.

De drie adviesorganisaties zien een vloedgolf aan bedrijfsverkopen op zich afkomen. ‘De grote golf komt nu. Een op de zes horecaondernemers is 55-plus of ouder,’ aldus Annemarie de Groot, sectormanager Horeca en recreatie van de Rabobank.

Jaarlijks gaat het om 4000 tot 4.500 bedrijven die in de verkoop komen, aldus schattingen van de Rabobank. Naast de vergrijzing zijn oorzaken de aantrekkende economie en de structurele problemen in de natte horeca en bij de familiehotels. ‘Veel ondernemers hebben gewacht met de verkoop tot ze weer wat vet op de botten hadden’, constateert Peter Luken van BDO Accountants.

Met de publicatie willen de initiatiefnemers ondernemers beter voorbereiden op de verkoop van het bedrijf. ‘Mijn Heldere Horeca Horizon’ staat vol met zinnige tips. Zoals deze: boek privékosten (auto, abonnementen, sponsoring) niet op de zaak want dat drukt het resultaat en dus de overnameprijs.

Het uiterst nuttige boekje is gratis te bestellen op www.horeca-horizon.nl . Downloaden kan ook.

Op de foto overhandigt Frank Merk, algemeen directeur van Adhoc het boekje aan KHN-directeur Lodewijk van der Grinten.